Şiir Defteri

ÇOK EŞLİLİK DİN VE İLİM KURAMIM (DENEME)

Yazan: Birturkbilgesi
14.08.2023 / 22:05
138 kez görüntülendi
0 yorum yapıldı
Bu yazının amaçı(amacı) her yazımda olduğu gibi, konuyu tüm ayrıntıları ile, en ayrıntıları ile ortaya koymak değil konuya farklı yaklaşımlar sunmaktır, konunun daha iyi anlaşılmasına yardımcı olmaya çalışmaktır. Çok eşlilik dine ve ilime aykırı mıdır? Bunu yanıtlamak için önce 'doğru din'in ve 'doğru ilim'in ne olduğunu bilmek gerekir. Doğru din doğru ilimdir ve doğru ilimde nefs yoktur yani doğru ilim nefse karşıdır ki bu açıdan doğru din de nefse karşıdır. Öyleyse bu konuya bakış açımız, değerlendirme süzgeçimiz 'nefs durumu' olmalıdır. Bir erkeğin on karısının(dişi eşinin) olması nefs olmayabilir ancak bir kadının on erkeğin karısı olması nefs olabilir. İşte sorun da, sorunun çözümü de asıl buradadır ancak baştan demeliyim ki bu yazı bir kuramdır ve çok eşliliği ancak çok olağandışı durumlar ya da çok ilkel koşullar ya da çok barbar koşullar için yanlışlık ile suçlamaz. Gerçek şu ki insan ya da insanlık ister ilk iki insandan ister iki maymundan türemiş olsun, türeyenler sonuçta kardeş olanlardır. Yani insanlık daha kendisinin en başında bocalamaktadır, büyük bir sorunla karşılaşmaktadır ancak böyle de olsa insanca insanlar, düşünürler, alimler, bilgeler, ilim, din, ahlak, vicdan, insanlık, insanca amaçlar yaratmayı bilmiştir. Çok eşlilik yani bir bayın(erkeğin) birden çok dişi eşinin olması hangi koşullarda sorun yani nefs olmayabilir?: 1- Bir kavimin devamı için ise. Yani düşünün bundan binlerce yıl önce; bir kavimden yalnızca bir yetişkin erkek kalmış ve on tane de yetişkin bayan var ve çocuk olarak bile dişi ve erkek yok başka. Ancak bu durumda o kavimin 'doğru' kavim olması ve amaçlarının da doğru olması gerekir yani düşünün insanlığa zararlı, insanlığa kötü bir kavim için bu durumu nefs saymamak söz konusu değildir yani doğru kavimde bir zorunluluk vardır, nefs değil yani nefs için bu durum olmamaktadır, zorunluluktan olmaktadır. Yani burada bayın yapabileceği birşey yoktur; ya kavimi yok olacaktır ya da kavimi var olacaktır ve eğer kavimi 'doğru' bir kavim ise kaviminin varlığı insanlığa da yararlı olacaktır. Yani bu durumda burada yapacak birşey yok ki insanlığın başlangıçına(başlangıcına) da bu yüzden dikkat çekmek istedim zaten. 2- Miras için. Diyelim ki büyük bir serveti olan bir bayın eşi kısır. Eşini de çok seviyor ve boşamak istemiyor ancak servetinin de yanlış ellere geçmesini ya da sahipsiz kalmasını istemiyor ve başka bir eş daha alıyor. Yine burada nefs var mı diye bakmak gerekiyor. Yani bu durumda bay nefs için değil serveti için çok eşli oluyor yani servet, dünya malı başa beladır ve insanları yanlış yola götürür. Bu durumda bir çözüm de vardır üstelik: Devlet 'doğru' bir devletse devlete bırakmak değilse de 'doğru' vakıf gibi yerlere bırakmak ya da 'doğru' bir davaya bırakmak. 3- Dava için. Düşünün ki bir davaya inanmış bir kitle var ve sayısının artmasını istiyorlar kuşkusuz; yani anlaşılsın diye şöyle bir örnek vereyim: Diyelim ki dünyada bir 'Putlara tapanlar' var, bir de 'İlime inananlar'; bu durumda ilime inananların sayılarının artması gerekli ya da zorunlu yoksa yok olup gidecekler. Bu durumda; bu durum nefsten değil de zorunluluktan ve üstelik de doğru bir zorunluluktan kaynaklanmaktadır. Görülüyor ki çok eşlilik dişi tek ise nefse girmektedir çünkü bir dişi bir yılda yalnızca bir çocuk doğurabilir yani bir erkeğin fazlası nefstir; dişi çok ise nefs 'olmayabilir', bakın 'olmaz' demiyorum 'olmayabilir' diyorum ki olmamasının kanıtı da ya soyun devamı ya bir dava ya da miras için olmasıdır. Burada 'soy'u iyi anlamak gerekir; bu 'soy' bir erkeğin soyunun devamı değil yani bir 'soy adının' devamı değil bir 'kavimin, halkın' devamıdır. Bir erkeğin soyunun yani soyadının devamı din ve ilim açısından önemli, anlamlı değildir çünkü her insan aynıdır, içi bağırsak boktur, ve her insan eşittir ve önemli olan insanlık ve ilimdir ve bireysel soy, soy adı gibi şeyler din ve ilim açılarından anlamsız, değersiz şeylerdir çünkü ilim için değerli olmayan şeyler din ve ilim için de değersizdir ki insanlar kendi soy adlarını da, kendi adlarını da kendileri ve keyiflerine göre seçmişlerdir yani bu işe keyif yani nefs işidir ki nefsin dinde ve ilimde yeri yoktur. Yani kavimin devamı gibi bir durum artık günümüzde hiç gerekli, doğru birşey değildir çünkü insanlık için önemli, zorunlu, değerli olan en önemli şey zaten vardır: İlim, düşünürler, alimler ve bilgeler ya da ilim, düşünürlük, alimlik, bilgelik ki insanlığın yani doğru insanlığın varlığını ve devamını artık bunlar sağlayacaktır oysa günümüzden binlerce yıl önce böyle bir olanak yoktu. Dava durumu ise başkadır ancak günümüzde doğru ilim, doğru din, doğru düşünürlük, doğru alimlik, doğru bilgelik gibi şeyler artık var oldukları için insanlığın asıl, temel, doğru davasını bunlar sürdüreceklerdir, bunlar götüreceklerdir ve zaten bu durum böyle olmazsa insanlık var olamaz yani bu durumda bir 'dava' için çok eşlilik ancak 'yanlış' bir dava için söz konusudur. Ancak geleceği bilemeyiz; birgün gelir de insanlık yine kavim devamı ve doğru dava gibi sorunlar karşılaşırsa doğru yani nefssiz yani insanlık adına zorunlu çok eşlilik yine var olabilir ya da gündeme gelebilir. İlim, din ve ahlak açısından önemli olan şey doğru koşullarda doğru olanı yapmaktır yani aç kalmış ve doyurulmayan bir insanın karınını(karnını) doyurmak yani yaşamak için çalmasını yanlış görmek doğru değildir ki sonuçta vatan denilen şeyler de halkların birbirlerinden toprak çalmalarından başka şey değildir. Yani 'Çok eşliliğe' karşı olanlar büyük konuşmasınlar derim ancak dediğim gibi doğru olan, doğru koşullarda doğru şeyi yapmaktır yani yanlış koşullarda doğru şeyi yapmak birey için doğru olabilir ancak bir kavim, halk ya da millet için doğru olmayabilir, yanlış olabilir. Yani durum bence kuram yani olasılık olarak böyle. Önemli olan şey ilim, din ve ahlak açısından doğru olmak ve ilime, dine ve ahlaka göre doğru olanı yapmaktır. Yani örneğin insanlığın baş edemediği bir yamyam uzaylı türü dünyayı işgal etse ve çoluk çocuk demeden tüm insanları diri diri yemeğe başlasa dünyayı yok etmek bile doğru olur. İlim yani doğru insanlık açısından doğru olan şey bireysel çıkarlara ya da nefse ya da keyife ya da bireysel koşullara göre değil ilime göre doğru da kalmaktır, ilime göre doğru olanı yapmaktır. Necdet Gürçiftçi Hiçbir dini inançtan ve hiçbir siyasi partiden yana olmayan dinli ve bilge İnternette yayınlandığı zaman: 4.9.16/07.40
Kapat/(ESC)
Yorum Düzenleme

Yeni Üyeler

  • Tormentor
  • Hevilli
  • Pirinctanesi
  • Mefail
  • turgaykurtulus
Kapat/(ESC)
Tavsiye
Adınız:
Sizin eposta adresiniz:
Alıcının eposta adresi:
Mesajınız:
Doğrulama Kodu:
captcha refresh
Kapat/(ESC)
İletişim
Adınız:
Eposta adresiniz:
Mesajınız:
Doğrulama Kodu:
captcha refresh
Kapat/(ESC)
Rastgele Şiir